De oude en de nieuwe creche.

Hallokidoki, alweer een verhaaltje in ons eigenste taaltje. Deze week leerden we zowel de oude als de nieuwe creche kennen. Hoewel dit niet zo van zelfsprekend was. De wijk waar beide creches zich bevinden zou naar het schijnt deze week 'omgetoverd' worden tot Sunshine City. De Ghanese regering is van plan de armste wijk van Kumasi te slopen en er een luxe wijk op te bouwen.Die wijk moet voorzien worden van 8 appartementsblokken met telkens 30 appartementen, een zwembad, tennisplein, winkelcentrum en hospitaal met helihaven. Wat er gebeurt met de bevolking die er nu woont zal hun een worst wezen. Van de ene dag op de andere dag kunnen zij uit hun huizen gezet worden.
Uiteindelijk kregen we te horen dat dit hele project uitgesteld wordt tot volgend jaar. Om de verwarring helemaal compleet te maken, hoorden we wat later dat ze het hele gebeuren nog 2 jaar zullen uitstellen... Wat een toestanden allemaal.
Eerst bezochten we 2 dagen de nieuwe creche. Dat was toch wel even wennen. De straatkinderen zijn jongens en meisjes tussen 2 en 5 jaar. Het zijn heel schattige, kleine boelekes, maar kunnen echt nog niet veel. Dit zorgt er voor dat het niet altijd eenvoudig is om iets met hen te doen. Zeker lesgeven is hier voorlopig heel moeilijk. Er is wel vrij veel materiaal aanwezig dankzij vorige vrijwilligers. Het speelgoed wordt duidelijk veel gebruikt, maar jammer genoeg niet altijd met de voorzichtigheid waarmee je speelgoed moet gebruiken. Het meeste speelgoed mist een wiel, arm of een hoofd en is ook heel erg vuil. Toch spelen de kinderen er graag mee.
De oude creche was toch nog wat anders. De 2 volgende dagen kwamen we in contact met wat wildere kinderen. Deze straatkinderen zijn ook tussen 2 en 5 jaar oud, maar hebben soms wat losse handjes. Ze nemen het voorbeeld van hun ouders wat te letterlijk over. Ook hier is het niveau heel laag. We veronderstellen dat dit toch wel een uitzondering is als we het niveau vergelijken met andere Ghanese kinderen.
Dit weekend proberen we wat te bekomen van al onze opgevangen indrukken. Morgen beslissen we dan wie waar zal staan de komende 6 weken en treffen we al wat voorbereidingen. De volgende 6 weken zullen zeker met vallen en opstaan zijn, maar we zien het alvast prima zitten. We blijven gaan met die banaan!
Tot blogs!
Groetjes Wannes en Tom

x

Ludwig

't Ziet er allemaal erg avontuurlijk uit! Zeker de volgende zes weken worden een hele belevenis. Proficiat met het mooie werk!

Carl

't Kan inderdaad wel tellen als avontuur, in ieder geval respect en veel moed voor wat jullie daar allemaal moeten doen! Het zal sowieso een onvergetelijke en waardevolle ervaring worden. ROCK ON Wannes, Tom en Nele!

Tim

Veel succes in de creches. Ik blijf jullie blog volgen.

Rik

Door jullie namen eens te googlen terecht gekomen op jullie blog. 'k wens jullie het aller- allerbeste toe. Laat maar af en toe eens van jullie horen. Als we hier een nieuwe regering ineengefrutseld krijgen laten we 't ook weten.

Marleen

Dag Wannes en Tom,
prachtig wat deze communicatie allemaal kan ! Ik vind het ongelooflijk wat jullie ginder allemaal kunnen beleven, ik hoop dat er verder gebouwd kan worden op de inzet van mensen zoals jullie. Proficiat en doe zo voort.

Neleke

Dag lieve vrienden!

Hoe gaat het ondertussen met jullie? De creches al wat gewoon? Het leven daar al wat gewoon? Ik denk vaak aan jullie hier in pajotteland België. Tijd voor mij om ook naar het buitenland te vertrekken. België.. Er is niets aan als je jullie toffe foto's ziet. Nu, ik geniet ondertussen nog met volle teugen van heerlijke douches, etc.. Hoe is het qua comfort? Alles wat jullie lief hebben? Wannes, je kruiden al gebruikt of blijven die diep in je valies zitten? :).
Tom, Nog geen schoon bruintje of een hollandse schone aan den haak geslaan?
Laat snel nog eens van jullie horen!

Lieve groetjes, Neleke x

Tom

Allen hartelijk bedankt voor de leuke reacties. Aan Janneke, er lopen hier weer massas veel kinderen rond zoals in Gambia, mega koddies. We houden al een plaatsje vrij in onze valies om eentje mee te nemen. Aan Nele, onze toekomstige metgezelle, voorlopig nog geen kruiden moeten uithalen, het eten is hier ideaal, soms wel wat te veel. Wat mij betreft heb ik voorlopig mijn haak nog op zak... ;)
Geniet opnieuw van het volgende verhaal.
Vele groetjes en nogmaals bedankt voor al deze prachtige reacties!
x

Wannes

Erg leuk vam je te horen Carl! Doet goed om te horen dat ons werk ook daar in het koude Belgie op de voet wordt gevolgd! ;)
Alvast tot gauw makker!