Grootse werkzaamheden

Hupsake, zotte patte.
We zijn zondag, het weekje is weer rond en we voelen ons nog altijd super kern gezond.
De grote werken zijn begonnen. Naast het lesgeven en het entertainen van de kinderen zijn we begonnen met grootse werken. We ondervonden dat er al heel wat materiaal aanwezig is in de creches, maar dat er toch wel nog wat orde en organisatie ontbreekt. Ons plan: orde en organisatie scheppen tot in de hoogste graad en chaos en wanorde verbannen tot we er bij dood vallen!
Zo trokken we er maandag op uit om wat inkopen te doen. Men stuurde ons van het kastje naar de muur, maar uiteindelijk vonden we wat we zochten. Drie serieuze potten verf, white spirit en wat kwasten konden we samen met Hanneke, vrijwilligster in de nieuwe creche, nog net dragen door het bruisende stadsverkeer. Op vrijdag begonnen dan de echte werkzaamheden. De tussenmuren worden omgevormd tot een krijtbord aan de ene kant en een leerbord aan de andere kant. Op het leerbord komen de getalbeelden en het alfabet. Het alfabet wordt hier heel belangrijk gevonden in de opleiding van het Ghanese kind. Met de getalbeelden willen we de kinderen wat meer inzicht bij brengen in het tellen tot 10. Dit geldt natuurlijk voor de oudsten onder de kinderen.Ook grondschilderingen als hinkelspel, twister, getallenslang… staan momenteel op onze verfplanning. Dit alles verloopt wel wat trager dan verwacht, maar we weten voorlopig wel wat gedaan de komende weken.
Aan de structuur van de crèches wordt ook hard gewerkt. Volgende week gaan we om onze bestelling van 2 kasten en 4 houten kisten. Zo kunnen kleurboeken, schriften, potloden, leesboeken, didactisch materiaal, speelgoed… een duidelijke plaats krijgen. Nieuwe vrijwilligers, maar zeker ook de huidige begeleidsters zien zo in een oogopslag wat er allemaal aanwezig is van materiaal om te gebruiken. Hopelijk krijgen onze plannen wat meer vorm in de komende weken.
Naast het vele leuke werk was er natuurlijk ook nog plaats voor ontspanning. Samen met onze nieuwe bewoonster Jessica from the US beleefden we zaterdag de begrafenis van de grootmoeder van onze familie. Dat was opnieuw een hele ervaring om bij te wonen. Men eert hun onderledenen in Ghana met een waar feest dat tot 5 dagen kan duren. De ongeveer 600 genodigden begroeten dan de overleden persoon, familie, vrienden, kennissen… Tussendoor werd de kerkdienst gehouden en werd de overledene begraven met toch wel enige moeite. De kuil was namelijk te klein of de kist was te groot. Maar na wat kap- en graafwerken vond onze grootmoeder toch haar verdiende rustplaats. Later op de dag barste het feest echt los met mooie giften en veel gedans. Prachtig hoe men heel dierbaar en respectvol omgaat met hun overledenen. Na dit tien uur durende begrafenisfeest kropen we heel vermoeid maar voldaan onder ons muskietennet. Dromen van een volgend zot avontuur.

Tot blogs

Groetjes Wannes en Tom

Sarah

Hey Tommieboy,

telkens als er een nieuw verhaal of nieuwe foto's bijkomen sta ik er versteld van wat jullie daar allemaal doen en beleven!
Ik blijf toch nog steeds stiekem stikjaloers ;-)
Jullie doen het daar echt fantastisch! Dit zal een ervaring zijn die je de rest van je leven zal blijven meedragen.
Geef al die koddige kindjes maar een extra knuffel van mij!
Tot hoors!
Sarah

Babs

lol lol lol onzen Tom die orde moet scheppen in een wanorde....

/Piet

Tompie, leuk om te lezen dat het daar dik in orde is. Hier op school gaat alles zijn gewone gang. Het vrijdag-pintje na school. Lange koude toezichten. Gezaag voor de stille rijen. Sterke maandag-verhalen over het voorbije week-end. Ge kent het wel hé. Ge zijt daar iets aan het beleven hé moat. Geniet er van. Als je terug komt één en al structuur in je leven. Wow...

annelies Blancke

Hei Tom en Wannes
wat pakken jullie dit professioneel aan!
doelen vooropstellen, doelstellingen aanpassen, structureren, aanschouwelijkheidsprincipe promoten,...
Ă©cht super! (en ook mooi geschreven verhalen)
een vraagje: jullie spreken over een "crèche", worden die kinderen dan 's avonds opgehaald, of is dat gewoon een ander woord voor weeshuis?

veel groetjes en succes nog
annelies blancke

Roykat

Yo the boys,

Amai, idd niet te geloven wat jullie daar allemaal voor elkaar krijgen. Ik had natuurlijk niets anders verwacht!
Kmoet niet vragen hoe het weertje daar is zeker?
Bovendien spijtig van de aanleiding, maar blij te horen dat ge daar een beetje kunt werken aan uw danscapaciteiten op een feestje!

Allé nog veel plezier en tot een volgende!

Grtz

Krista

Hey Wannes en Tom,

Wat leuk om jullie verhalen te lezen! En die begravenis, ik zie het natuurlijk helemaal voor me. :)
Ik blijf jullie volgen. Hier in Nederland is het ook erg wennen hoor, na 8 weken Ghana. Wat een goed georganiseerde bedoening is het hier. Tja daar probeer ik maar weer mijn weg in te vinden. Met af en toe de tranen in mijn ogen omdat ik Ghana en vooral de kids zo mis.

liefs Krista