Alarm on the farm!

Het was ons verdikke weer een weekje
en het ging ons niet zoals een rustig kabbelend beekje.
Onze projecten, onze plannen, onze doelstellingen kregen vrijdag laatst leden plotsklaps een volledige andere wending. In vorige reisverslagen schreven we dat de racecourse (de armste buurt van Kumasi, waar we in de creches werken) eerst de volgende dag, daarna de volgende week en uiteindelijk pas binnen twee jaar zou moeten plaats maken voor een luxe wijk. Wel nu, verrassing! De ganse wijk moet volledig ontruimd worden tegen volgende week vrijdag 18 februari. Dan laat de Ghanese regering enkele bulldozers los op hun eigen slopenwijk. Er is een plaats wat verder van het centrum gelegen waar de inwoners naar toe kunnen trekken, maar wat de faciliteiten daar zijn is ons nog niet bekend.
De breaking news kwam vrijdag hard aan op de creche. We krijgen een week de tijd om al het materiaal van beide creches in veiligheid te brengen. Men is wel al bezig met de bouw van een nieuw tehuis voor beide creches die zullen worden samengevoegd tot 1 grote creche. Momenteel is dit gebouw wel nog lang niet klaar. De kinderen zullen de komende weken, maanden... opnieuw tussen 8 en 15 uur op straat ronddolen. Voor alle duidelijkheid, de creches zijn een dagcentrum en geen weeshuis. De kinderen hebben wel een thuis, hoewel hun thuis nu een onzekere toekomst heeft. Wij kunnen volgende week het materiaal voorlopig stokkeren in the office van de organisatie voor straatkinderen.
Desalniettemin vlogen we er begin deze week vleitig in. De aankoop van 2 praktische kasten, 4 stevige houten kisten, 10 plastic mappen en een aantal plastic dozen is een feit. Hoewel het vertransporteren van de kasten niet zonder slag of stoot ging. Onderweg vond een taxi het nodig even in ons gat te rijden. Gelukkig was het gat van onze jeep sterker dan de neus van de taxi. Uiteindelijk vonden onze kasten en dozen hun bestemming. Het structureren kan beginnen. Het didactisch materiaal van zowel de oude als de nieuwe creche zullen we, door de verhuisomstandigheden, samenbrengen in een overzichtelijke structuur. Hanneke zorgt er voor dat dit alles zijn plaats krijgt in de toekomstige nieuwe creche. Ondertussen werkten we onze getalbeelden af. Het alfabet zal , opnieuw door de plotse verhuizingen, nog wat moeten wachten. De grondschilderingen schrapten we van onze planning, aangezien het een beetje belachelijk is om ook de grond mee te verhuizen naar de nieuwe wijk. De werkzaamheden in de creches kregen deze week dus een andere wending, maar flexibel als we zijn, proberen we alles de komende weken tot een goed einde te brengen.
Naast dit alles vonden we het ook belangrijk om bij ons thuis even de handen uit de mouwen te steken. Bij ons gastgezin is er namelijk een klein schooltje met 3 klaslokalen aanwezig. Maar de lokaaltjes barsten uit hun voegen. Ons vader bouwde samen met onze zus reeds een nieuw klasje voor de aller kleinsten, de peuterklas. Wij legden er de laatste hand aan door het een leuk fris laagje verf te geven. Vooraleer we vertrekken uit Kumasi (binnen 3 weken) willen we er ook de getalbeelden en het alfabet op de muren schilderen.
Er staat ons dus nog veel te wachten de komende weken. We houden jullie alvast op de hoogte van de verdere ontwikkelingen i.v.m. de racecourse, of wat er nog zal van overblijven.

Tot blogs

Groetjes Wannes en Tom

Ina

He balen man dat de chreche nu al neer gaat, naja de wijk dan! Echt niet leuk! Hopelijk krijgen jullie alles in veiligheid voor die tijd! Heel veel succes nog!

Krista

Tja dat is dus Ghana. Zo wispelturig als de wind. Maar wel heel vervelend, nu jullie zo goed bezig zijn. Ik hoop dat jullie alles op tijd rond hebben en in veiligheid kunnen brengen. Succes ermee!

Anneke van Zonnebeke

Hoi Wannes en Co! Fangtastisch werk wat jullie daar verrichten , kzou er eigenmlijk ook wel willen bij zijn ...in ieder geval ben ik aanwezig met mijn volle hartje!
Kan ik iets doen voor jullie van hier uit? iets opsturen??....
groetjes en knuffel x

Anneke van Zonnebeke

sorry voor schrijffouten...nu pas gezien :)
vermoeidheid ( denk ik)

neef mathias

Tof leesvoer, nog veel succes!

Ivet

Hee mannen!

Wat een verhalen zeg! Jullie maken wel volle bak avonturen mee.. Ook weer lekker Ghanees dat die hele buurt nu toch plat moet. Waar gaan jullie je dan in de tussentijd mee bezig houden? Toch nog even onze kids (weeshuis) entertainen?
Ik was net jullie mooie foto's aan het kijken en kreeg spontaan heimwee! Al deed het water het hier vanmiddag niet waardoor ik me weer even in Ghana waande ;-)
Gaat verder alles goed? Geen rare tropische ziektes onder de leden? Hier gaat alles prima, het is vooral erg koud!
Succes met alle werkzaamheden!
Liefs x

julienne

Hey Tom!

Ik word er eventjes stil van, van jullie mooie verhalen.
Gelijk ze het alier zo schone kunnen zeggen:

" Tomke kben preus ip ui!"

piepke,

Julienne

GIJS

Dag Wannes en Tom,
Ook dit alarm gaan jullie omzetten in iets positiefs ! Go for it guys !
Tijdens jullie drukke week deze week, toch nog een verslagje van het voetbalploegje van Wannes...Zaterdag jongstleden was het verzamelen geblazen naast het stadion van de Ratten, die nu Sporting West heten...Het bijveldje aan de sporthalkant was de arena waar de Harelbekenaren van Dakwerken Vinckier wel even aan het kortste eind zouden trekken...althans daar geloofden we met zijn allen heel sterk in ! Studenten Jona en Bert DT waren weer van de partij, Wim was zijn dochter aan het aanmoedigen in het zwembad van Geel...onze achterstand op de 5de plaats is 5 punten, en laat die 5de stek nu net door Harelbeke bezet zijn. Zoals in de Pappenheimers steeds gezegd wordt, is dit een kloof die perfect overbrugbaar is, want er zijn nog 10 wedstrijden en in iedere wedstrijd zijn er 3 punten te verdienen....maar we maakten er beter meteen werk van, om de kloof niet naar 8 punten te zien uitgroeien...Vol geloof in eigen kunnen, vatten we ook de partij aan, en lieten her en der wat goeie dingen zien, en kregen ook weer een paar kleinere en misschien 1 grote kans, vallende kopbal van Bert naast. De eerste keer dat de goudzwarten echter richting ons doel wisten te sluipen, was het onvermijdelijk al weer raak...slap verdedigen, dat begon bij onze aanval en werd doorgetrokken naar onze verdediging, leidde de 1-0 in...het gevolg was een 10minuten durende zaagpartij onder verscheidene SV-ers. Gevoetbald werd er nauwelijks nog, en bij een uitbraak van de 2 snelle spitsen van Harelbeke, trok Nico onvrijwillig aan de noodrem, in de 16...penalty...en als Gwen Decabooter achter de bal staat, dan weet je het wel...2-0. Even later verloren we Bert DT met een knieblessure, en had Dieter reuzechance dat hij, na het haken van een alleen doorgebroken spits 1/geen penalty tegen kreeg en 2/zelfs geen kaart voor de neus zag...De pauze moest bezinning brengen...iedereen besefte dat het beter moest, en als we snel de aansluitingstreffer konden lukken, zat er nog meer in...en dat gebeurde ook...Bram kon de 2-1 potten, en we bleven serieus drukken. Kans na kans, met als orgelpunt de niet te missen kans voor Bram, alleen op de keeper af, maar het lukte weer helaas niet...we lieten bij momenten toch goed voetbal zien, maar we maken het onszelf toch ook vaak te moeilijk....in plaats van 2-2 werd het 3-1...Een tegenprik van Vinckier werd simpel binnengekopt, door een alleenstaande speler...daar bleef het uiteindelijk ook bij...weer een gemiste kans...de top 5 en Amsterdam zijn nu heel ver weg...we hebben heel wat werkpunten, waar we in de volgende trainingen aandacht aan zullen geven...want we kunnen veel beter dan dit ! Ondanks het nieuwe verlies hebben we nog altijd de 2de beste verdediging van de reeks...het is duidelijk dat ons scorend vermogen omhoog moet, anders winnen we geen wedstrijd meer. Volgende week zaterdag zijn we vrij, maar spelen we het duel om de ploeg van 't stad, tegen FC Klijtstraat, om de week daarna de derby thuis tegen FC Heirweg winnend af te sluiten ! Wij blijven er ook voor gaan, met jullie als voorbeeld, voor mekaar en voor iedereen !
Groetjes GIJS

Wannes

(Anneke zonnebeke)
Erg leuk dat je dit alles van zo dichtbij volgt!
Wij doe alvast ons uiterste best om dit alles een handje te helpen maar in Ghaneese termen is dit niet altijd even gemakkelijk! Het is namelijk zo dat alles hier nogal vrij snel kan keren. Voorloopig is er niets echt iets wat we echt missen maar mocht dat het geval zijn dan laat ik dat zeker weten! Het feit dat je dit alles volgt is voor ons/mij al erg motiverend! ;)
Tot gauw!

Wannes

(Gijs)
Alweer een erg mooi verslag MAAR dat einde is me toch niet zo fijn! Ik probeer hier alvast de Ghanese talentjes eruit te pikken en deze met een stempel te laten tekenen bij het grote SV Ingooigem! Kan vanpas komen met al die geblesseerde.. ;)
Het is alvast erg leuk te zien dat je dit vollopaan het volgen bent.
Tot gauw!

Wannes en Tom

Hallo Nederlandse girl
hier alles nog super okay, hoewel het afscheid van beide creches toch wat zwaar aankomt, de band met de kinderen kan je niet zomaar verbreken
volgende weken werken we op the office van de organisatie voor straatkinderen, daar werken we onze schilderprojecten af en gaan we de straat op opzoek naar straatkinderen, maar daar weten we voorlopig nog niet veel over
we missen wel nu en dan nog eens een grappige Nederlandse noot, maar we slaan er ons wel door
vele groetjes daar in Nederland
veel liefs Wannes en Tom

Sharon (kerstparade :p)

Hoikes!!!

Man, wat een avonturen dat jullie daar beleven!
Ga vooral door met jullie fantastische werk
de foto's en verhalen zijn zalig om te volgen!!!
Alleen jammer dat de crèche nu moet ontruimd worden
en dat in Ghana idd alles keert met de wind...

Kzou zeggn geef de moed niet op!!!
maar jullie kennende zal dat wel geen probleem zijn!

Vele groetjes
Sharon

Sarah D.

Dag Wannie en Tommie!

Zotte verhalen. Doe zo verder!

Ik zit hier met m'n neus in de boeken voor m'n thesis, en met dat ik jullie verhaal las, besefte ik dat wat jullie meemaken eigenlijk en voorbeeld is van wat ik aan het bestuderen ben!
Ik maak m'n thesis over 'internally displaced people', dus mensen die in hun eigen land op de vlucht zijn of een nieuwe vestigingsplaats moeten vinden. In mijn geval wel meestal als gevolg van oorlog of natuurrampen, maar eigenlijk is wat jullie nu meemaken net hetzelfde. Mensen die zomaar uit hun huizen worden verdreven door de overheid...
Ik kan het maar in boeken lezen en als onderwerp er alles over opzoeken, maar jullie zitten er met jullie neus op!
"Jaloers".
Ik ben dus zéér geïnteresseerd in de evolutie daar!

Groetjes uit het regenland en nog vééél succes!
X
Sarah

Janneke Dusselier

Tom
het is prachtig om al jullie verhalen te lezen.
Ik verlang altijd tot nieuwe foto's en verhalen!
Zo'n mooie streek ook! Prachtig, zou meteen daar ook willen vertoeven. Nog veel plezier!