Blijven of niet blijven?

Jabbedabbedoe, onze creches doen hun deurkes toe!
De racecourse gaat zijn laatste week in. Zo werd het ons toch verteld. Afwachten maar, want hier in Ghana weet je nooit.
Wij begonnen de week alvast met een van de leukste dagen op de creches. Valentine day! Op deze dag laten de Ghanesen hun romantische ziel de vrije loop. Daarbij gaan natuurlijk prachtige liefdescadeaus gepaard met massas chocolade. Wij zagen de chocolade iets te snel smelten, dus gooiden we het over een andere boeg. Samen met de kinderen maakten we prachtige valentinecards die ze daarna meenamen naar huis. Gelukkig dat onze boelekes waren.
De volgende dagen probeerden we nog zoveel mogelijk met onze koddies te spelen. Maar dat gaat niet zo gemakkelijk als voortdurend materiaal wordt verhuisd. Toch was het schilderen van de Ghanese en de Belgische vlag (zo lang die nog bestaat) een leuke verzoeningsactiviteit.
Het einde van de week is in zicht en de creches beginnen leeg te lijken. Zeker toen Wannes geen kinderen meer aantrof in de nieuwe creche, maar wel een paar timmermannen die zich tegoed deden aan het houtwerk van de creche. Afscheid nemen van de kinderen zat er voor Wannes helaas niet meer in. Tom kon gelukkig wel nog wat afscheidsknuffels uitdelen op zijn creche.
Op vrijdag, D-day, waren beide creches kinderloos. De oude creche blijft voorlopig nog wat leven maar de nieuwe wordt met de grond gelijk gemaakt door ons eigen team. Alles wat nog bruikbaar was, werd gerecupereerd: planken, deuren, golfplaten, nagels... Tegen het einde van de vrijdag (waarop heel wat huizen zouden worden afgebroken) had uiteindelijk maar een gebouw zijn einde gevonden, namelijk onze eigenste creche. Afwachten dus wat er met de rest gebeurt.
We beleefden natuurlijk ook nog wat naast het crechegebeuren. De schilderwerken bij ons gastgezin rondden we af. Het peuterklasje is volledig gebruiksklaar. 's Avonds pikten we een paar champions league matchen mee. Voor de topper Arsenal - Barcelona troepten tientallen supporters samen onder een grote partytent in de straat. Lekker gezellig voor de buis met z'n allen. Het was alsof we er live bij waren. Wat een ambiance.
Zaterdag lieten we dan even het drukke stadsleven van Kumasi achter ons en trokken we naar Lake Bosumtewi. We genoten met volle teugen van het prachtige mooie meer in een adembenemende natuur. Langs het meer waren een paar jongeren een balletje aan het trappen. Dit konden we niet laten liggen. O'brunies (blanken) kunnen ook voetballen, hoewel de oneffenheden van het veld onze voetbal skills toch wat deden afnemen.
Wat verder zagen we een paar vissers op het meer. Na wat aandringen bij een van de plaatselijke vissers mochten we zijn vissersbootje eventjes lenen om wat rond te toeren op het meer. Zot hoe deze vissers hun evenwicht kunnen houden op een houten balk, want veel meer is hun vissersbootje niet. Voor de spelende kinderen was het alleszins hilariteit alom, want ons evenwichtsgevoel was toch wel net iets minder goed. We sloten de dag af op een gezellig terrasje. Zo'n dag smaakt naar meer.
We zijn opnieuw prima opgeladen om er de volgende week weer volledig in te vliegen. Tijdens de volgende dagen stappen we mee in het straatkinderenproject van de organisatie en proberen we onze schilderenwerken van de creches af te werken. Wat de verdere ontwikkelingen zijn op de racecourse zullen we moeten afwachten. We volgen het hele gebeuren alleszins op de voet. In het volgende verhaal meer van dat.
En nu, jabbedabbedoe, monteke toe.

Tot blogs

Groetjes Wannes en Tom

Ludwig

Dat Lake Bosumtewi lijkt bijna zo uit de brochure van US Adventure weggeslopen... Prachtig!
Erg eigenlijk dat je zelfs geen afscheid meer kon nemen, Wannes, maar ik denk dat je nieuwe pupillen, de plaatstelijke straatkinderen, volgende week evenveel aandacht zullen nodig hebben. Succes ermee.

GIJS

Hey guys, ca va ? Vol spanning wachten we het verdere verloop van jullie prachtige avontuur af...ondertussen in Belgenland was het weer eens soccertime...na vorige week ons zelfvertrouwen wat opgekrikt te hebben, en daarmee ook de beker van "ploeg van 't stad" te hebben verlengd tegen FC Klijtstraat, het werd 9-0..., stond er zaterdag een heuse derby op de kalender, thuis tegen de buren van FC Heirweg...in de eerste ronde moesten we de 3 ptn ginder laten, waardoor de spanning vooraf te snijden was...wat zou het dit keer worden...ik kan me niet herinneren dat Heirweg ooit bij ons komen winnen is, dus dat gaf dus een extra boost...Torino en Wim waren er door blessures allebei niet bij, Bert DT was dan wel weer terug. Ook Davy VP was paraat en in bloedvorm. Het moest maar eens gebeuren dit keer, ons bij vlagen goeie spel moest toch ooit eens bekroond worden met een overwinning...bovendien werd er iets meer zekerheid in het middenveld ingebouwd, met Wouter en Pieter als centrale duo. De partij ging heel goed van start voor ons, met meteen een aantal snedige aanvallen via Davy en de immer rappe Bram...tot scoren kwamen we nog niet...en even later spookte een doemscenario even door enkele hoofden toen Kevin van héél dichtbij te slap afdrukte...we bleven het betere van het spel hebben, maar toch was het wachten op een stilstaande fase om echt gevaarlijk te worden...een vrije trap net buiten de 16, na de zoveelste "aanslag" op onze spitsen, werd wonderwel schitterend in de verste benedenhoek door Wouter binnengekruld...1-0 oververdiend ! We namen revanche op de wedstrijd van de heenronde, toen er na een minuut bij ons al een bal invloog vanaf de hoekschopvlag ---waardoor we heel de wedstrijd mochten achtervolgen---, want Davy VP lanceerde een hoge voorzet vanop rechts, die zomaar over de keeper in doel verdween...2-0, en we hadden lak aan het feit dat het een "lucky" was :) Meteen rusten...Dieter was content dat hij koud had, want dat wou zeggen dat hij niets te doen had...nog eens alle koppen bij mekaar, en niets meer weggeven, dat was de opdracht...met de wind in de rug vlogen we bij wijlen naar het doel van Heirweg, die het helemaal niet meer hadden...Davy miste nog onbegrijpelijk vlak voor doel, maar herstelde zijn misser even later met een fraaie afronding van alweer een leuke combinatie, 3-0 en wedstrijd definitief op slot...het werd uiteindelijk nog 4-0 door blunderen in de verdediging van de bezoekers...hun keeper knalde de Select tegen het ranke lijf van Kevin, en de bal verdween keurig over de doellijn...het is ook "scoren" natuurlijk :) Een fantastische match van SV, als vanouds, perfecte organisatie, iedereen was top! FC Heirweg slaagde er niet in om ook maar 1 bal tussen de palen te krijgen, dat zegt veel...Als we zo blijven spelen, is er nog één en ander mogelijk. We boekten onze 7de zege, en de 6de waarbij we de nul houden...alleen Nieuwe Wijk doet beter met 8...Chapeau aan iedereen! Het is nu zaak de lijn door te trekken, te beginnen volgende week tegen de nummer laatst, Pallieters uit Izegem. Altijd opletten geblazen... Gr GIJS

Evelien

He daar Wannes!

Hoe meer ik jullie verslagen lees hoe meer kriebels ik begin te krijgen om ook aan te zetten.
Ik begin al wat af te tellen (ook al start ik eerst met een snowboardreis...)! Nog 6 weekjes en ik mag ook de Ghanese sfeer komen opsnuiven. Verlangens!

Ik lees dat jullie daar alvast genoeg te doen hebben, en genoeg te beleven hebben. Leuk om te lezen!
En al die koddigaardjes. Ik neem best nog wat extra broeken met grote beuzen mee zeker?

Ik popel alvast weer naar het volgende verslag met bijhorende foto's.
Hier in dit apenweer brengt het toch ietwat sfeer.
Waarvoor dank!

Maat, tot binnenkort?!

We horen elkaar wel nog!
(ik heb je trouwens een mailtje doorgestuurd!)

X. Evelien