Baai baai koeievlaai!!!

Nondedomme, nondedomme, nondedomme
We moeten kijken voor een skooneblomme,
want we nemen afscheid van onze geliefde stad.
We hebben hier verdikke ne schonen tijd gehad.
Vorige week hadden we het weer lekker druk. We maakten de laatste avonturen mee van het straatkinderenproject, we rondden onze schilderwerken van de creche af en dan moesten we nog eens nadenken over een gepast cadeau voor onze dierbaren in Kumasi
De week begon mega spannend met een levensechte razzia (zoals in de films). Via het straatkinderenproject werkten we even samen met de Ghanese politie. Zo werden we betrokken bij een heuse case over vrouwenhandel in Kumasi. De bende bestaat hoofdzakelijk zelf uit vrouwen en handelt voornamelijk in Nigeriaanse vrouwen. We kwamen al even kort in contact met deze zaak maar nu maakten we de Ghanese politie in actie mee (wat ook nieuw was voor ons). Volgens een tip zou er op plaats X een minderjarig meisje van Nigeriaanse afkomst vastgehouden worden. Een bloedstollende razzia was het gevolg. Het resultaat van deze ganse opzet was het aantreffen van een paar hoertjes die helemaal van niets wisten, ze vielen echt uit de lucht. Ook heel merkwaardig was het dat Ă©Ă©n van de deuren gesloten was. Zat daar het meisje verstopt? Wie zal het zeggen? Er werden alleszins een paar vrouwtjes gearresteerd. Zij huilden de ziel uit hun lijf, maar het mocht niet baten. Waarschijnlijk zullen zij voor minstens 5 jaar het kasjot in vliegen. Toch wel heel aangrijpend allemaal. Deze zaak krijgt zeker nog een dikke marsupilamistaart. Maar die staart zullen we helaas niet meer meemaken, want het straatkinderenproject loopt voor ons ten einde.
Vorige week was onze laatste Kumasiweek, dus ook de laatste week in onze projecten. Het afronden van onze schilderwerken was dan ook een feit. Al het aangekochte materiaal kreeg zijn laatste likje verf. Ook de schoolborden met het alfabet en de getalbeelden werd bij de afgewerkte producten geclasseerd. Zo zetten we een definitief punt achter het project. We kregen een heel hartverwarmend afscheid van de organisatie met frisdrank en koekjes, zoals het hoort. Ons cadeau voor de organisatie, een fotokader met wat lieve woordjes op, kreeg onmiddellijk het beste plaatsje in de creche. Ze zullen ons niet vlug vergeten, de Belgian Guys. We voelden ons geslaagd in de projecten die we voorlopig ondernamen. Zot hoeveel moed je haalt uit zo'n dankbare mensen. Dat geeft een machtige motivatie om zo verder te doen de komende maanden.
Vorig weekend stond het afscheid in ons gastgezin ook centraal, maar eerst verwelkomden we ons lieftallig Neleke in Kumasi. Het was een blij weerzien. Na een lange busrit door het woeste Ghanaland vervoegde Nele zich bij ‘de twins' (zo zien de Ghanesen ons toch). Vanaf nu denken we in het drievoud.
Van Nele hoorden we dat de wijnverkoop heel goed liep/loopt in Belgie en dat onze wijnkas bij gevolg al goed gespijsd is waarvoor ongelooflijk veel dank aan alle wijndrinkers. Nu we toch al een mooi centje hebben verdiend moeten we het zo goed mogelijk investeren. Wetende dat ons gastgezin een grote school wil bouwen in hun achtertuin beslisten we met ons drieën na heel wat gebel en gebabbel de opbouw van één klaslokaal te sponseren. We bekeken samen met de familie alle kosten heel goed na en kwamen tot een som van 2000 euro. Dit bedrag gaven we hen al deels en zullen we de komende drie maanden volledig aan hen overhandigen. Na die drie maanden keren we terug naar ons gastgezin in Kumasi en hopen we een prachtig nieuw klasje te zien met als toepasselijke naam: 'Viva Belgica!'
We namen uiteindelijk definitief afscheid van ons geliefde stadje Kumasi door afscheid te nemen van ons allerliefste gastgezin. Op zaterdag deden we dat met een heuse uitzetavond waarvan ons zusje nog enkele dagen last heeft gehad. De biertjes vloeiden iets te gemakkelijk naar binnen. Op zondag hadden we dan ons goodbyedinner met de ganse familie en vrienden. Tafels, stoelen, muziekinstallatie... bijna het hele meubulair werd naar buitengesjouwd voor ons afscheidsfeest. Daaruit volgde een megagezellige avond waarbij natuurlijk weer een danspasje hoorde. We sloten de avond af met het uitwisselen van prachtige cadeautjes. EĂ©n cadeautje was de kers op de taart. We gaven Naana, ons kleinste zusje van drie jaar, een veel te koddig t-shirtje waarop stond: 'I love mama May'. Met duizend maal dank een Geert Heyse van Crealetter. Hij bezorgde ons vanuit Belgie dit prachtexemplaar via Nele.
Voilaceca, Kumasi laten we voorlopig achter ons. Binnen een paar maand gaan we terug en hopen we er een stevig klaslokaal te zien oprijzen. Fingers crossed. Nu op naar het noorden! Tamale, Here we come!
Heel binnenkort alles over de eerste week in Tamale

Tot blogs
Groetjes Nele, Wannes en Tom

mia.defoirdt@pandora.be

Aangenaam om jullie belevenissen te lezen via de blog. Mooi werk ginder.
We hoorden dat de temperatuur in Tamale nog hoger is dan in Kumasi. met al de gevolgen vandien...
Hopelijk kan Nele erin vliegen.
Nele de New yorkers zijn goed thuis gekomen.
groeten
tante Mia

Krista

Heren en dame,

Een hele goede reis gewenst en ik ben benieuwd naar jullie belevenissen. Als ik dit zo lees krijg ik toch heimwee naar kumasi en de kids.

GIJS

Dag boys, and girl ! Schitterend verhaal alweer en dito foto’s
het is smullen, echt waar !
We schrijven zaterdagnamiddag 12 maart 2011, zonnig weertje, slecht veld, supporter van de Flandriens, Joris ‘pas op voor de wilde dieren’ Denoo (schrijver, oud-leraar van mij) met zijn impressionante grijze haardos, aanwezig in de Dalestraat van het “verre” Sint-Denijs, en, niet alleen meer in het achterhoofd, de vele afwezigen bij ons, Wouter (geschorst Ă©n familiefeest – een gemanipuleerd toeval
) Jan en Bert DT (weekend chiro), Wim (zwemwedstrijd dochter) en Tijs en Arne nog altijd geblesseerd
Ruben en Jeroen kwamen ons uit de nood helpen, waarvoor nogmaals een buiging :) Op de site van de Flandriens konden we opmaken dat ook zij een aantal vaste waarden misten, waardoor het geloof in een overwinning bij T1 en T2 levendig aanwezig was, maar verstandelijk binnenskamers werd gehouden. The Men in Black, voor de gelegenheid in een Celtic-uitrusting, of DĂ©dĂ©-uitrusting ('t is maar met welk niveau je wil vergelijken :)) begonnen met veel wil, en bleken het gevaarlijkst op stilstaande fases, zijnde vrije trappen en hoekschoppen, maar noemenswaardige kansen waren er niet te zien. Het eerste halfuur ging dan ook vrij gelijk op
het leek een wedstrijd te gaan worden, waarbij de ploeg die scoorde ook meteen de overwinning in de tas zou hebben
wij kwamen er ook af en toe goed uit, maar het duurde tot het laatste kwartier in speelhelft 1 tot we Ă©cht voor doelgevaar konden zorgen. De afvallende bal, viel voor de stevige benen van Nico, voor de gelegenheid op rechts, en die twijfelde geen seconde. Zijn strakke uithaal met het linkerbeen verdween helemaal in de verste benedenhoek van doelman Danny, die zich voorheen enkel had laten opmerken door het ontvangen van een “schelle koas” na een rotopmerking en herhaaldelijk reclameren op de scheids
.0-1! Het was meteen de tussenstand aan de rust. Vooralsnog geen wijzigingen aan het begin van de laatste 45 minuten. Volder en Jo werden wel al, de, door de zon opgewarmde metalen dugout, uitgestuurd, om even later voor respectievelijk Pepijn en Kevin, in te vallen. Voor de 2de wissel echter plaatsvond, zetten we nog eens een ouderwetse combinatie op, die, zo leek het vanaf de zijlijn, in slowmotion, maar toch prachtig, van Torino naar Bram werd breed gelegd, om vervolgens “krakend” de netten van de Flandriens te raken, 0-2
de Flandriens lieten de moed helemaal zakken, en staken nauwelijks nog iets in mekaar om Dieter te bedreigen. Door knoeien in de verdediging bij onze tegenstander, regen we nog wat hoekschoppen en kansen aan mekaar, maar het was wachten tot de lokale keeper ongezien bleef staan, na een doorbraak op links van Torino
onze linkerspits kon voorgeven aan onze andere linkerspits Jo, dit keer op rechts opererend, en de 0-3 was de makkelijkste uit zijn prille carriĂšre. Net zoals vorig jaar, kloppen we de Flandriens op hun “Field of Heroes” met 0-3. Way to go SV ! We doen weer een goeie zaak in het klassement, en houden alle kansen op een 5de plaats nog open. Volgend weekend thuis inhalen tegen ’t Leeuwke van Wevelgem. Mits winst, komen we terug tot op 2 punten van stek 5. Daar gaan we dus voor, met een zo goed als complete kern ! Tot volgende week “Ghanezen” ! Gr GIJS

Broekie

schitterend om te lezen! jullie maken echt wel verschil! T'klinkt ongelofelijk spannend allemaal.. De avonturen die we in vichte (lees joppies/breugel) meemaken verbleken erbij.

We zijn fier op de twins en nele

Anneke

Hallo Nulu (haha), Wannes en Tom,

Amai, wat een verhalen! Echt leuk om te lezen!
Ga jullie zeker blijven volgen!!
Doe zo verder, veel succes nog! Zoals men hier nog schrijft, you do make a difference!!
Ik denk dikwijls van "wat zou Neleke nu aan het doen zijn?"

Vele groetjes vanuit Vinkt City!

Jeroen Desloovere

Idd indrukwekkend verhaal. Hopelijk stellen jullie alles daar nog goed.

Vant weekend eskimo'n fire, waar jullie helaas niet van de partij zullen zijn. Tzal raar zijn dat.

Grtz jeroenie

hallo

Dag meester Tom en de andere,
hoe is het daar?
op school gaat alles prima met juf Stefanie en alle andere leerlingen
Er zijn wel al veel dingen gestolen
Evy