Handen uit de mouwen! (week van 14/3 - 20/3)

Hey, how, Mickey Mousse
Geef mij maar biefstuk met pepersaus
en een bakske friet met andaloes
en als dessert nen goeien choclamousse.
We durven er wel eens van dromen
dat al dat lekkers op ons af mag komen.

Yes, vis, we kunnen weer van eten dromen. Ons maagske kan weer de hevigste stormen doorstaan. Nu onze darmflora weer alles naar behoren doet, kunnen we ons voor 200% concentreren op de nieuwe projecten. Wannes en Tom gooien zich volledig op het voetbalproject en combineren dat met het lesgeven aan volwassenen met een handicap. Nele verdiept zich dan weer in de medische wereld van de vroedvrouwtjes.

Wannes en Tom hebben het plan om binnen een paar weken/maanden (moeilijk iets op voorhand te plannen met deze Ghanese tijd hier...) een heus voetbaltornooi te organiseren tussen 4 verschillende scholen. De komende weken/maanden zullen we van iedere school telkens 2 jongensteams en 2 meisjesteams trainen. Tijdens onze bezoeken aan de verschillende scholen vorige week merkten we al een groot enthousiasme bij de leerlingen. Deze week houden we selectietrainingen om te zien wat voor vlees we in de kuip hebben. Naast het voetbalproject krijgen we van de organisatie de kans om een oud project nieuw leven in te blazen. Een aantal volwassenen verenigden zich een tijdje terug met als doel onderwezen te worden door een paar pientere vrijwilligers. Wij voelden ons dus onmiddellijk aangesproken...:) Deze groep van voorlopig 7 mensen kreeg als kind niet de kans school te lopen. Wij zullen proberen hen op dinsdag en donderdag te onderwijzen in Engels en wiskunde. Zo kunnen ze op andere momenten nog perfect hun beroep uitoefenen van kapster, schoenmaker, kleermaakster... Dat wordt een mooie uitdaging. Hete Tamale dwingt ons er toe alles zo vroeg mogelijk in de voormiddag te plannen. Zo begint iedere weekdag om 6u30 met een eerste training en proberen we tegen 12u de projecten af te ronden. In de namiddag proberen we dan tussen het schuilen voor de warmte door wat voorbereidingen te treffen voor de dag erop.

En hoe gaat het met ons Neleke?
Na een fietstocht van 25minuten kwam ik aan op St. Lucy Policlinic Kpalsi-Tamale waar ik werk van 8u tot 12.30uur. Meteen had ik een goede eerste indruk. Super vriendelijk team, een net Afrikaans kliniekje. Zingen en lovend tot God wordt de dag hier steeds ingezet. Meteen zit je in een leuke werksfeer. De zwangere patiënten zitten te wachten voor een consultatie, Eva, mijn collega verpleegkundige, meet hun bloeddruk en gewicht. Ze brengt de bergen administratie in orde want een computer is er niet. Je kan al raden wat een chaotische en soms nutteloze rompslomp met zich meebrengt. Na dit alles komt de zwangere bij de vroedvrouw op consultaite. Eerst bekijken we haar gezondheidstoestand ( heeft ze luizen, oedemen en hoe is de uitzetting van haar buik, ...) Daarna meten we de baarmoederhoogte om de aantal weken zwangerschap te schatten. Na palperen (voelen hoe het kind in de buik ligt) proberen we met de hoorbuis van Pinard de foetale harttonen te horen. Alles gebeurt hier manueel dus dit ging in het begin minder vlot. Bij een eerste consultatie wordt malarie, HIV en syfillis getest. De meeste vrouwen scoren positief wat malaria betreft. Voor hen is het een klein griepje, voor ons komt er helaas heel wat meer bij kijken.
De vroedvrouw hier hebben een belangrijke, leidinggevende funtie dus weet ik ook meteen mijn taak. Gelukkig is het werken zeer aangenaam en wordt er veel gelachen. Mijn collega vroedvrouwen zijn Seraphina en Florence. Samen met hen run ik de consultaties. Als zij er niet zijn moet ik alles zelf regelen dus ben ik blij dat zij mij deze eerste week de weg wijzen. Zijn er geen patiënten dan kletsen en lachen we voor heel Tamale en omstreken, superleuk. Het enige grote nadeel is de taal. De meeste vrouwen spreken Dagbanli. Ik leerde reeds enkele woordjes wat voor grappige tafereeltjes zorgde.
Bevallingen is voorlopig nog niet mogelijk want ze wachten nog op verschillende materialen. Ze hopen in april te kunnen starten. Iets om te financieren? We wachten nog even af.
A true story:
Ongehuwde vrouw van 18jaar komt op consultatie, ik zie dat ze heel bang is. Na consultatie blijkt dat ze 14weken zwanger is, meteen begint ze heel luid te huilen. Als ongehuwde vrouw zwanger zijn, is hiet buiten de orde. Ze worden onterft en de deur gewezen. Ook de vriend van wie ze zwanger is, bleek haar verkracht te hebben. Seks uit pure lust zonder aan de gevolgen te denken voor deze vrouw. Het meisje is de dupe van het vrouw zijn. Hier wordt beweert dat vrouwen die verkracht worden, er zelf om vragen ( ze kleden zich fout en kijken verleidelijk). PURE ONZIN!!!! Het meisje heeft niets of niemand meer, hopelijk kan ze bij haar grootmoeder terecht. Je ziet, op seksueel vlak is hun cultuur bikkelhard. Er staat me dus nog veel te wachten de komende weken

Vorige week haalden Nele en Tom hun beste dancemoves boven tijdens hun eerste Afrikaanse dansles. Liters zweet druipten van ons lichaam. We hadden het Afrikaanse ritme al snel onder de knie. We voelden ons volledig één met de djembé en het Afrikaanse gezang. Ondertussen bracht Wannes de nacht door in het ziekenhuis. Buiten een paar rare hersenkronkels was er met Wannes niets aan de hand. Met Bram, één van de Belgische vrijwilligers, ging het daarentegen iets minder goed. De malaria had hem te pakken. Tijdens zijn eerste nacht in het ziekenhuis kreeg Bram de steun van onze Wannes. Zo kon Wannes 's avonds nog een Champions League matchke meepikken en een nachtje slapen in een frisse kamer met airco. Na dit alles zat er vorige week weeral een plonkse in het zwembad in en een gezellige kebabavond met alle vrijwilligers. LEKKERRRRR... écht LEKKERRRRR...! Net voor het weekend gingen we nog een goed potse bier drinken in onze Ghanese stamkroeg.

Veel potses bier konden we niet verzettten, want op zaterdag moesten we opnieuw vroeg uit de veren. Er stond een weekendje naar het noorden op het programma. Op zaterdag reden we met een busje vol vrolijke vrijwilligers over de droge uitgestekte Ghanese vlakte richting Burkina Faso. Toen we volledig offroad gingen was het landschap adembenemend prachtig. We bevonden ons in het echte Afrika. Over een stoffige weg met putten kwamen we de ene compound na de andere tegen. In de namiddag namen we de fiets en stuifden we langs de baobabbomen richting de heuvels die Ghana van Burkina scheiden. Hup, de grens over en eventjes illegaaltje spelen in Burkina. Na 's avonds een wijntje te nuttigen bij maanlicht brachten we de nacht door onder de Burkighanese hemel. Zondagmorgen voor dag en dauw genoten we van een prachtige zonsopgang op Ă©Ă©n van de Bukinese heuvels. Na een stevig ontbijt onder de baobabboom hobbelden we boven op het dak van ons busje richting het slavenkamp in Paga. Daarna gingen we nog even gedag zeggen tegen meneer de krokodil vooraleer we terug Tamalewaarts reden. Een prachtig weekend om nooit te vergeten.

Heel binnenkort alles overhet verloop van de verschillende projecten!

Vele groetjes Nele, Wannes en Tom

Tot blogs x!

mieke

Ook al kennen we elkaar (nog) niet, toch volg ik ook jullie Ghanese verhalen op de voet. Ik ben nl. de mama van Famke, Belgische vrijwilliger in PCC - Nkoranza waar jullie langs gingen en zagen dat het daar goed was ... Op 8 april reis ik ook af naar Ghana en misschien treffen we elkaar wel ergens in de buurt van Mole. Ik zou het alvast leuk vinden om kennis te maken. Hou jullie ondertussen warm en haaks !! Hou het ongewoon en geniet zonder mate...

koen

ook al kennen we elkaar (nog) niet , toch hoop ik , dat jullie eens contact met me willen opnemen.
't is voor een vréé goed doel . alvast bedankt.

koen.cardoen@telenet.be

Janneke

Hei Tom

jullie verhalen zijn weer fantastisch om te lezen. Doe zo verder.
Zeg ik heb een vraagje. Ben je al een Belgische jongen tegengekomen, genaamd: Girzie? Hij zit blijkbaar ook in Tamale voor zijn stage ergotherapie.
Ik moest het vragen van een collega.
Blijkbaar is dat de zoon van haar vriend (ingewikkeld hé ;-)).

Doei!
x

GIJS

Hallokes Nele, Tom en Wannes,
Schitterend wat jullie weer meemaken...en geweldig om te horen over jullie voetbalproject ! Ook blij dat je weer oké bent, Wannes ! Ga vooral door nu, het is super ! Wat zouden we graag met z'n allen een vliegje zijn dat al jullie avonturen gadeslaat...:) "Bak in tijd" naar zaterdag 26 mrt...De confrontatie met KSW St-Baafs-Vijve was een belangrijke…mits winst, haalden we 30 punten, en waren dan zo goed als gered, maar deden dan ook nog mee voor de 5de plaats…Voorbeschouwend kunnen we kort zijn, want de nadruk lag op “veel afwezigen”….naast de gekwetste spelers Arne, Kevin en Tijs, waren ook Jona (familie), Jo (onbekend), Jan en Bert DT (weekend chiro), Gré Dewaele (weekend) en Davy VP (ziek) niet inzetbaar…bovendien had Pepijn nog teveel last van zijn getoucheerde ribben…gelukkig vonden Wim, Jeffrey, Pedro en Thomas wel de weg naar het Smesseplein, waardoor we toch meer dan degelijk aan de aftrap konden verschijnen. Met in het achterhoofd het thuisverlies tegen de nummer laatst, waren we gewaarschuwd tegen de op één na laatste in het klassement. We begonnen dan ook gedreven, doch vrij rustig aan de match, hadden het betere van het spel, maar verzuimden vooral om de laatste pass perfect te spelen, deels te wijten aan het hobbelige, droge veld. Ook die paar tegenprikken van KSW (2 corners) wisten we geconcentreerd uit te verdedigen…de halve kansjes die er dan toch kwamen, wisten we echter niet te verzilveren. Jef had nog de beste kans, toen hij alleen op de doelman mocht afgaan, maar hij twijfelde, en knalde tegen het been van de bezoekende goalie…de rust werd dan ook logischerwijs met 0-0 bereikt…ik had 2 dingen gevraagd, de nul houden en scoren (kom er maar op hé ;-))…dus restte ons nog beide opdrachten in helft 2….het was inderdaad wel wachten op het bevrijdende doelpunt, maar ook kort na rust, leek de trend van de eerste helft zich door te zetten…soms heb je eens wat meeval nodig, en die kwam er ook rond het kwartier…Bram lukte een prachtig uitgevoerde boogbal, die hij buitenkantje, naast de paal in doel lepelde ! 1-0…oef…de opa van zijn vriendin zal het gezien hebben van bovenaf…je zal het altijd zien, eenmaal die goal gevallen is, gaan we ook nog beter voetballen…Jef kapte zich, vanop rechts, knap vrij in de 16, en plaatste wondermooi met zijn linkerbeen in de verste hoek…2-0, en de veer gebroken bij de tegenstander…de combinaties bleven komen, en weer was het Jef, die de 3-0 in de touwen kon rammen…KSW deed nauwelijks nog mee, maar één keer moest Wim toch goed gepositioneerd staan, om de angel uit een Vijfse aanval te halen. De ondertussen ingekomen “slangenmens” Tibo kon er op snelheid, met zijn lange passen, tussen 2,3 man door, schijnbaar makkelijk 4-0 van maken….even daarvoor had Mario om een balpen staan schreeuwen om de score bij te houden…;-) Terwijl de renners van de E3-Prijs Harelbeke voorbijflitsten, legde Pedro mooi breed voor Jef, die zijn 3de van de middag kon binnenknallen…5-0…KSW was zichtbaar gefrustreerd, en hun keeper stapte laconiek van het veld toen hij een gele kaart getoond werd, na veelvuldig irritant gedrag tegenover de spelleider…een puike prestatie van SV, waarvoor nogmaals de handen op mekaar ! We hebben 30 punten, de BBQ is binnen en we klimmen naar de 6de plaats, op 1 puntje van ons doel…nog 4 partijen te spelen, dus we weten wat ons te doen staat, te beginnen zaterdag in de “hel” van leider Sparta Belgiek, waar we ontspannen kunnen naar toe leven. Belgiek zelf, heeft, met een wedstrijd minder gespeeld, nog slechts 1 puntje voorsprong op hun dichtste belager Lendelede… Groetjes GIJS

els

Hoi nele, tom en wannes!!
via via kreeg ik jullie reisverslag te lezen. Geweldig!!!
Fantastisch toch dat jullie dit kunnen meemaken. 't is of 't was voorzeker toch wel een beetje nen cultuurschok! geniet alvast van alles wat jullie ginder ondernemen want weet ... eens weer op onze bodem... stress, nattigheid, frietjes, andaloes,...
Saluutjes
Els Seyns

Akki

Surprise ;)

Bedankt voor de foto's Wannes!

hops :p

Anneke

Wauw, terug plezant leesvoer!
Nele, je verhaal, amai, reality kicks in...
Veel succes nog en leer mij ook es zo een woordje in Dagbanli!
Vele vele groetjes!

Wannes en Tom

(@ Akki)

Nen dikke merci voor ons een ereplaats te geven bij de Blue Army, Akki! Voor diegene die het nog niet zou gezien hebben, klik alvast naar:

Dankzij onzen geliefde Akki zijn we vereeuwigd bij de allergrootsten van de Bruggefans! Nogmaals hartelijk dank!
Vele groeten,

De clubfans uit Ghana!

Akki

Gaarne gedaan edele jonkheren!

Davy Vaneeckhout

Ik sta iedere keer versteld van de verhalen !
Wat doe jullie toch superwerk ginds.

Tom, alvast een HELE GELUKKIGE verjaardag !!

Van Martin, Christine, Mieke & Davy

Witten

Yeepse Belgische Ghanezen of Ghanese Belgen,

Zotjes wat jullie daar allemaal beleven en meemaken!
Ge zijt alleszins geweldig bezig, doe zo verder.
Ook de blog is een schot in de roos, geweldig om jullie avonturen te lezen, ondanks de flauwe karamelverzen in het begin van de verhaaltjes ;).

Ik probeer ook eens:
"Jullie zitten duidelijk niet stil en dat maakt echt een verschil. Blijf maar stevig katoen geven en zotte avonturen beleven. Afsluiten doe ik met wat geroffel van een trom, gelukkige verjaardag Tom! Blijven gaan met die banaan gasten!"