Home alone (week van 18/4 - 24/4)

Al onze bezoekers zetten koers naar Belgenland.
De avonturen die we beleefden waren vreet plezant.
Eind deze week gingen ze allen van de grond
terug richting het verre thuisfront.
Iedereen is riebedebie.
We zijn terug met drie.

Van de ouders namen we reeds afscheid, toch waren ze nog niet definitief vertrokken. Na ons gezellig samenzijn in Mole Parc vertoefden ze nog een week op Ghanese bodem. Eerst bezochten ze Hand in Hand, een community voor mensen met een mentale en fysieke beperking. Daarna reisden ze door naar Kumasi, de thuishaven van Wannes en Tom tijdens de eerste 2 maanden Ghana. In Kumasi bezochten ze de bouw van ons klasje Viva Belgica in ons vorig gastgezin. We vernamen dat de werkzaamheden wat traag verlopen, maar toch vorderen. Alvorens het vliegtuig te nemen, genoten ze nog met volle teugen van de Ghanese kust.

Ons Evelientje wuifden we pas vrijdag uit. In haar laatste week planden we nog een leuk uitstapje, maar eerst moest er weer wat gewerkt worden. In plaats van de gewone trainingen organiseerden we op maandag en dinsdag 8 vriendschappelijke wedstrijden tussen de verschillende scholen. De motivatie was groot. Vooral door de nieuwe blauwe en rose truitjes die we gesponsord kregen van Freddy Decandt waren the boys and the girls heel enthousiast. We kregen ook nog andere voetbaltruitjes, voetbalschoenen, voetbalkousen, voetbalshorts... van de firma ‘Step in' uit Olen (met dank aan de ouders van medevrijwilligster Carolien). We kunnen ondertussen waarschijnlijk gans Tamale voorzien van voetbalstuff. Naast ons fotoalbum van het aangekochte material met het wijngeld, maakten we op onze blog ook een album aan met het spnsormateriaal. Door de vriendschappelijke matchkes op maandag en dinsdag en door ons tripje met Evelien op woensdag, donderdag en vrijdag kon het lesgeven vorige week niet doorgaan. Zo was het voor ons ook een beetje paasvakantie.

En hoe is het met het project van ons Neleke?
Druk, druk, druk!
Vermoeid maar voldaan sloot ik vorige week af. Naast de consultaties waren er veel bevallingen aan de orde. De mond-tot-mondreclame doet zijn werk.
In de voormiddag zat de consultative vaak goed vol en kwamen a terme vrouwen om te bevallen. Het heen en weer geloop zoals in Belgie zat er weer in. Daar hou ik van.
Doordat alles hier puur natuur verloopt duurde de arbeid vaak lang en gebeurde de bevalling vaak `s avonds laat. Ik bleef dus vaak op het werk vorige week en logeerde dus af en toe bij collega`s thuis. Enkele collega`s wonden namelijk op het ziekenhuiscomplex. Een klein groepje huisjes dicht bij het ziekenhuis. Gemakkelijk voor mij om er dus te logeren. Wat is het fijn een vroedvrouw te zijn!
Waar gebeurd verhaal:
Een vrouw komt op consultative met blauwe plekken. De vrouw is reeds enkele maanden zwanger. Door de zwangerschap is we sneller moe en bijgevolg is ze sneller moe en werkt ze minder hard. Juist hierdoor wordt ze door haar man vaak afgeranseld. Het was hard om te zien, je zag de schrik in haar ogen, schrik om terug naar huis te zien,... Triest. Wijzelf kunnen hier niets aan doen wat het lasting maakt voor een gezondheidswerker.
Volgende week meer. Tot dan!

Terwijl Nele de ene baby na de andere opving trokken Evellien, Wannes en Tom er op uit richting Wa (Western region). Op woensdagmorgen dachten we onze bus richting W a te kunnen nemen voor dag en dauw. Maar toen we uiteindelijk vertrokken was de dauw niet meer aanwezig en was de dag al lang aangebroken. Na een hobbeldebobbelreis van een zestal uurtjes door het Ghanese landschap bereikten we, goed door elkaar geschud, de stad Wa. Vanuit Wa namen we een trotro (bustaxi) richting Wechiau, een klein dorpje aan de Black Volta rivier, waar nijlpaarden gespot kunnen worden. Dat verliep alweer niet van een leien dakje. De trotro kon pas vertrekken als deze helemaal vol zat. Na opnieuw wat onderhandelen met de chauffeur, we beginnen er echt goed in te worden, zetten we koers naar Wechiau. Aan de steeds kleiner wordende dorpjes merkten we dat we steeds dieper en dieper No Man's Land inreden. Net voor zonsondergang bereikten we onze eindbestemming, dachten we... In Wechiau is er de mogelijkheid om op een platform te slapen boven de Voltarivier en zo de nijlpaarden by night mee te maken. Daar keken we reikhalsend naar uit, maar het Ghanese vervoer van die dag dacht er anders over. Door alle vertragingen die we opliepen was het te donker om nog naar het platform te trekken. We konden het dus op onzen buik schrijven. Na een ganse dag reizen was de teleurstelling groot. Een andere slaapgelegenheid was boven op het dak van een lodge een tiental km verder gelegen. Eens daar aangekomen verdween de teleurstelling als sneeuw voor de zon. De lodge bevond zich in een onbeschrijflijke omgeving onder een adembenemende sterrenhemel. We genoten vanop het dak van de lodge van een zalige nacht onder de prachtige sterrenbeelden. `s Morgens vertrokken we dan op nijlpaardenjacht. In een grote kano trotseerden we de Black Volta rivier tussen de tropische vogels en de zonsopgang als decor. Na een paar uurtjes peddelen troffen we de nijlpaarden aan in het midden van de rivier. Van op een veilige afstand zagen we niet veel meer dan hun ogen en oren boven water uitsteken en nu en dan hoorden we ze uitademen door hun gigantische neusgaten. Wel spannend, wetende dat nijlpaarden nog vrij agressief uit de hoek kunnen komen. Hoewel de nijlpaarden zich niet echt bloot gaven, beleefden we toch een hele mooie safari. Terug in stad Wa bezochten we de lokale markt met zijn koddige cafeetjes. De volgende dag namen we met pijn in het hart afscheid van ons Evelientje en reisden we zonder veel problemen terug naar ons Neleke in Tamale met weer een prachtige ervaring rijker.

In het weekend waren Wannes en Tom wat uitgeblust. Nele daarentegen zat nog boordevol energie. En dat was maar goed ook, want op paaszondag stond er een trouw op het programma. Yakuni, de middenvelder van KV Mechelen by the way, trouwde op zondag met zijn Ghanese schone deerne. Helaas was hij zelf niet van de partij. Door het drukke voetbalsysteem in Belgie moest hij zijn kat sturen. Toch was het een waar feest met alles erop en eraan. Je zag onmiddellijk waar het geld zit... Tussen het begroeten van beide families door was er eten en drinken à volonté. Volgens de Moslimtraditie hoort de vrouwelijke helft van het koppel zich 6 maal van kledij te verwisselen. En niet zomaar een ander broekske aandoen, maar wel het ene prachtkleed na het andere over het hoofd trekken. Ze onderging telkens een ware metamorfose. Tegen de avond werd de trotse bruid dan uitgeleverd aan de familie van de bruidegom op een grootse troon met veel pracht en praal. Heel indrukwekkend allemaal.

Deze week zijn we al gekomen aan onze laatste week in ons 'modern' gastgezin. We genieten nog van het stromende water en de elektriciteit vooraleer we voor 6 weken naar de traditionele compound trekken. Dat wordt gegarandeerd weer een aparte ervaring.

Vele groetjes Nele, Wannes en Tom
Tot blogs x

Anneke

Schitterend!!

Krista

Heren, heren, (en dame)

Wat maken jullie leuke dingen mee en wat zien jullie veel van Ghana. Als ik het lees wil ik weer terug. Binnenkort ga ik mijn ghanese ervaring weer even naar boven halen door een presentatie te geven voor mijn cliënten over mijn ghanese leventje.

Succes in de compound!

lieve groeten van Krista

mieke

hoi boys & girl,

... leuk dat we elkaar ondertussen kennen en zoveel leute gehad hebben... zo'n toffe bende die extra glans heeft gegeven aan ons Mole-weekend !!

Sinds gisteren zijn we weer goed & we lthuis (1 uur vertraging in Accra door storm en 2 uur in London omwille van computerdefect bij de bagageafhandeling) en eerlijk gezegd, het is hier nog wat onwennig.

Deze namiddag heb ik op ons terras, in het zonnetje op een kleurrijke Ghanese doek, 2 verse Volta-region-mango's gegeten om nog wat in de sfeer te blijven ... maar 't is toch 't zelfde niet hoor.

Maar zoete herinneringen zijn er om te koesteren en daar kan ik wel mee vooruit; enne .... ik maakte mij de bedenking dat er op dit eigenste terras plaats zat is voor een zomerse barbecue mochten jullie afzakken naar het Gentse blonde meisje... ge zijt bij deze allen WELKOM hé !!

Uiteraard blijf ik jullie schitterende verhalen en foto's volgen op de voet; het was weer héérlijk om te lezen.
Suc6 alvast in de compound en ik herhaal : "hou het ongewoon en geniet zonder mate" ;-)

Heel veel liefs vanuit het "koele" Wetteren - mieke Xxx

Frans en carine

Hoi gasten,
Hoe is het met jullie ? Wij hebben onze werk hervat in een veel frisser klimaat.
Ghana heeft zijn indrukken nagelaten. Jullie doen daar mooi werk. We genoten van jullie enthousiasme. Bedankt voor de toffe momenten. "De oudjes" hebben zich gejeund als jonge veulens in een wei. En... we blijven wijn drinken.

MARIO

We noteren een paaszaterdag met temperaturen die op een zomerse augustusdag thuishoren. Normaal een voetbalvrij weekend maar door de strenge winter staat nu pas de 1/16 finales van de zaterdagbeker op de rol. Een wedstrijd tegen de vicekampioen uit reeks 2deA Beebop Menen waarvoor oorspronkelijk ook Wannes in november geselecteerd werd. Beebop Menen is ons geen onbekende tegenstander want verleden seizoen viel hetzelfde bekerlot ons ook te beurt en werden we erop eigen veld met 2-3 uitgekegeld. De langdurig geblesseerden Tijs,Arne,Kevin en Jan (Hopelijk zien we ze volgend seizoen allen terug) zijn er uiteraard niet bij en Torino moet rood geschorst toekijken vanwege stoute opmerkingen. Coach Gijs had dit oorspronkelijk voetbalvrije weekend gereserveerd voor een weekendje erop uit en ontbrak eveneens waardoor ondergetekende nog eens als T1 moest optreden met Kevin als assistent. De bezoekers komen goed opgewarmd het veld op want de chauffage in hun kleedkamer draait op volle toeren tot Wim ze eindelijk kan temmen. Toch schiet SV het best uit de startblokken . Ondanks de warmte wordt de partij aan een hoog tempo aangevat. De bezoekers versmachten en gaven achteraf toe dat het tempo het eerste halfuur hun 2de provinciaal niveau oversteeg. Bram probeert de keeper te lobben maar neemt er spijtig genoeg ook de dwarslat bij. Een misgetrapte bal van hun keeper schiet onder de zool van Jeffrey” met een wereldgoal in gedachten” weg. Gaande weg komen de bezoekers in de wedstrijd en tonen dat ook zij over degelijk voetbalvermogen beschikken. De kleine vinnige aanvaller die ook bij provincialer Kruiseke actief is,zet Pieter in de hoek in de wind,snijdt ongehinderd naar binnen en schiet kurkdroog in de korte hoek langs de vingertoppen van Dieter binnen. De bezoekers worden na dit mooie doelpunt de beste ploeg maar de beste kans voor de rust is nog een krachtige kopbal van Bert Det. op een hoekschop die met geluk nog met het hoofd ontzet werd.
De tweede helft start rommelig en wanneer Jeffrey toch eens op doel kan afgaan, vergeet hij het belangrijkste object. De bal. SV speelt niet zijn beste wedstrijd maar de organisatie die al enkele weken op punt staat, zorgt ervoor dat we weinig kansen weggeven. Bert Deg, Jo en Pepijn komen Bert Det ,Gregory en Jonathan vervangen.
We nemen iets meer risico en iedereen begint door elkaar te lopen waardoor de organisatie mank loopt.
Gelukkig verzuimen de bezoekers de 0-2, 0-3 en misschien zelf 0-4 te scoren want onze keeper Dieter houdt ons met enkele miraculeuze reddingen in de running. De laatste tien minuten schuift Wim naar voor toe en houdt een inschuivende Wouter ook nog wat de achterste lines in de gaten. De bezoekers kreunen maar kraken nog niet.
We stapelen enkele hoekschoppen op en Jo kopt goed naar doel en na wat geharrewar steekt hij nogmaals zij voetzool tegen de bal maar die gaat helaas naast.
Een wanhoopspoging in de allerlaatste minuut zorgt dan toch voor het billijke en rechtvaardige gelijkspel . Jo verstuurt een strakke voorzet zoals hij zijn corners trapt.
De top van de schoen van Bram doet de bal enkele graden afwijken op het lichaam van een verdediger die de bal een volledig ander traject meegeeft boven een grabbelende keeper. Oef wat een gelukstreffer nog meer dan Joker plus u kan bieden.
In de 1/16 finales geen verlengingen maar onmiddellijk penalty’s.
1-1 Jeffrey scoort met een beetje meeval onder de duikende keeper maar hij telt.
2-1 Pieter werkt koeltjes af.
3-2 Wouter schiet buiten het bereik van de keeper maar ook ruim langs de verkeerde kant van de doelpaal.
4-3 Een prachtig schot van Bram zet de netten bol.
4-4 Keeper Dieter die bij de vorige penalty’s er steeds dichtbij zat moet deze bal tegenhouden en ziet vooraf de hoek waar de harde knal naartoe gaat en redt voortreffelijk
Wim moet scoren of het is voorbij maar met een droge knal verdwijnt hij netjes buiten het bereik van de keeper in de linkerhoek.
5-5 Nicholas schiet knap binnen.
6-5 Dieter redt nogmaals knap en mag de klus zelf afwerken .Met een schot waarvan hij zelf aangenaam verrast was schiet hij ons naar de 1/8 finales in en tegen FC Beitem Rumbeke en wordt door de andere spelers als een echte held bestormt.
Zaterdag nog een beladen derby tegen Eendracht Vichte als afsluiter van de kompetitie en dan nog de beker proberen te pakken.
Groeten ,
Mario